Deca

Tretman senzorne integracije kroz igru

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Disfunkcija senzorne integracije može se pojaviti kao samostalna teškoća ili može biti simptom u sklopu različitih sindroma ili bolesti. Može se manifestovati u slučajevima nedovoljne zrelosti CNS-a usled prevremenog rođenja, kod dece sa smetnjama u motornom razvoju, cerebralne paralize, ADHD-a, dece sa smetnjama u razvoju govora i jezika, smetnjama u učenju,  dece sa oštećenjem sluha i intelektualnim teškoćama…

U tretman senzorne integracije uključuju se deca sa disfunkcijom i teškoćama senzorne integracije, samoregulacije, poremećaja mišićnog tonusa, smetnjama u finoj i gruboj motorici, poremećajem motornog planiranja, slabom organizacijom ponašanja, poremećajem percepcije, poremećajem ritma budnosti i otežanog igranja.

Tretman senzorne integracije poboljšava kvalitet adaptivnog ponašanja deteta (sposobnost da se prilagođava) i omogućava mu adekvatne reakcije na zahteve okoline.

Gde se odvija tretman senzorne integracije i koja se oprema koristi?

Odvija se u prostoriji koja mora imati opremu koja stimuliše čula:

  • Ljuljaške
  • Strunjače i jastuci
  • Velike lopte, taktilne lopte
  • Oprema za penjanje i spuštanje( penjalica, tobogan)
  • Vibracijske igračke

Cilj tretmana senzorne integracije:

  • Razvijanje i poboljšavanje adaptivnog ponašanja i reakcija na zahteve okoline
  • Povećanje samopouzdanja i samopoštovanja
  • Poboljšanje kognitivnih i govorno jezičkih sposobnosti i školskih veština
  • Razvijanje ličnih i socijalnih sposobnosti

Preporuke senzomotornih aktivnosti za decu predškolskog uzrasta

Taktilna stimulacija

Kod dece koja ima teškoće sa taktilnim senzornim unosom mogu se sprovoditi neke od sledećih vežbi:

  • Ukoliko je dete preosetljivo na dodir lakše će da podnese čvrst nego blag dodir
  • Decu treba zamotavati u prostirke i čvrsto pritiskati detetove ruke, noge i leđa jastucima
  • Valjati veliku loptu preko detetovih ruku, nogu i leđa
  • Dati detetu da se igra pirinčem, raznim zrnevljem, peskom, parčem stiropora

( materijal se sipa u posude i deca guraju ruke u njega)

  • Igra traženje skrivenog blaga: napuni se posuda određenim materijalom npr. pirinčem i zakopaju se male igračke, da bi dete tražilo predmete zatvorenim očima
  • Igre sa vodom
  • Bojenje i crtanje prstima umočenim u boju
  • Crtanje u peni za brijanje na ogledalu, u palenti koja se nalazi na npr.poslužavniku
  • Igra suvim i mokrim peskom da bi dete dobilo različite senzorne unose
  • Rad u bašti(kopanje rupa, presađivanje…)
  • Rad u kuhinji( priprema testa za picu, rendanje sira, razvijanje testa za kolače…)

Vestibularna stimulacija

  • Ljuljaške razne vrste(standardna, od gume, mreža za ljuljanje, ljuljanje na konopcu)
  • Dete možemo vrteti na ljuljašci i pustiti da se odvrti, ljuljati ga napred nazad i pratiti reakcije na ljuljanje i zaustavljanje( da li dete uspostavlja kontakt očima, da li se smeje ili ljuti, da li mu se vrti, i da li želi još). Ako dete ne želi da se ljulja ne treba ga primoravati!
  • Vežbe na gredi
  • Provlačenje kroz tunel i lavirint
  • Podne mape za igru sa autićima
  • Penjanje i spuštanje sa penjalice
  • Kotrljanje na ravnom ili brežuljku
  • Preskakanje i provlačenje ispod poligona sa čunjevima
  • Vožnje trotineta

Proprioceptivna stimulacija

  • Skakanje na trambolini, sa stolice na jastuke na podu
  • Guranje predmeta i autića po podu
  • Ljuljanje na pilates lopti u ležećem položaju, dete može i da se odguruje nogama o pod
  • Ljuljanje na ljuljašci i odgurivanje nogama o zid
  • Imitiranje hoda životinja(skakanje kao žaba, hod četvoronoške), marširanje, koje dete može hod na rukama po ravnoj podlozi
  • Prenošenje predmeta do cilja pri čemu je bitno označiti početak i kraj započete aktivnosti
  • Preskakanje užeta ili šipki
  • Vožnja tricikla/bicikla
  • Šutiranje ili bacanje lopte
  • Potezanje konopca

Olfaktivna stimulacija (miris i ukus)

  • Igre mirisanja( npr. dete zažmuri ili mu stavimo povez preko očiju i dete treba da prepozna miris čokolade, sapuna, voća, povrća…
  • Igre pogađanja( npr. detetu možemo staviti nešto, a da ono ne vidi, u usta i pitati ga šta je to)

Vizuelna stimulacija

  • Ukoliko su deca preosetljiva na vizuelne stimuluse prilikom šetnje po lepom vremenu možete detetu staviti šeširić i sunčane naočari
  • Usmeravanje pažnje na svetlosne draži ili snopove svetlosti u boji
  • Posmatranje drugih ljudi i samog sebe u ogledalu
  • Posmatranje i prepoznavanje na fotografijama
  • Gledanje kroz tkaninu ili čašu punu vode
  • Umetanje predmeta u okvire i pronalaženje istih predmeta
  • Duvanje kroz slamku i praćenje gde su npr. odleteli papirići ili gde je otišla lagana loptica

Auditivna stimulacija

  • Skretati detetu pažnju na zvukove iz okoline( npr. šuštanje lišća, udaranje talasa o stene, oglašavanje životinja) i  dete treba da pogodi koji je to zvuk
  • Igre sa instrumentima
  • Puštanje muzike
  • Jačinu zvukova treba prilagoditi detetu( stišati ili pojačati)

Recenzija:

Carolyn O. Cantu Early Childhood Sensory Integration. Exceptional Parent Magazine, April 2002.

Tekst priredila: Sanela Raičević, dipl.defektolog logoped

Slični postovi