Sve objave za ključnu reč:

poremećaj

Deca

Šta je eholalija?

Photo by Edi Libedinsky on Unsplash

Eholalija je neželjeno ponavljanje istih reči i fraza koje je neko drugi rekao. Deo je normalnog razvoja jezika, ima svoj početak i kraj, kao i sve faze u razvoju dece. Tokom razvoja deca je koriste jer još uvek nisu razvila sve aspekte jezika, baza maternjeg jezika im se nije učvrstila, te nisu sigurna u upotrebu nekih reči. Karakteristična je za period između prve i druge godine. Npr. ako pitate dete „ Da li želiš čokoladu?“ može da ponovi „ adu…

Pročitajte više

Deca

Šta je dislalija?

Photo by Max Goncharov on Unsplash

Dislalije se definišu  kao artikulacioni poremećaji koji se manifestuju kao nemogućnost ili nepravilnost u izgovoru pojedinih glasova. Mogu se ispoljiti kao omisija (izostavljaje određenog glasa), supstitucija (zamena jednog glasa drugim) ili distorzija (nepravilan izgovor glasova). Odnosi se na osobe koje imaju očuvano čulo sluha, urednu inervaciju govornih organa, očuvanu inteligenciju i ostale komponente jezika. Dislalija se smatra jednim od najučestalijih govornih poremećaja u populaciji dece čija je učestalost od 20-40%. Roditelji se često pitaju zašto se poremećaji izgovora javljaju baš…

Pročitajte više

Roditelji

Šta svi roditelji dece sa razvojnom disfazijom treba da znaju?

Photo by Myles Tan on Unsplash

Deca koja imaju dijagnozu razvojne disfazije imaju uredan razvoj kao i deca tipičnog razvoja, osim razvoja produkcije i razumevanja govora i jezika kao što je već poznato. Gledaju i obraćaju pažnju na  aktivnosti tokom tretmana, odreaguju ako ih zagolicam, smehom ili pak ljutnjom, pokazuju mi igračku koja ih zanima ili mi pokazuju šta su nacrtali mada češće nažvrljali. Kako ne bismo decu gledali samo kroz teškoće koje imaju evo i njihovih dobrih strana. Dete dobro čuje, uredno se odaziva na…

Pročitajte više

Deca Roditelji

Kada roditelj može da posumnja da dete ima razvojnu disfaziju?

patrick-fore-402574-unsplash

Na uzrastu pre prve godine uočavaju se kašnjenja u fazi brbljanja i spontanog glasanja. Odložena je  pojava prve reči i formiranje rečenica. Usvajanje novih reči i formiranje rečnika je otežano, pa je detetov rečnik veoma oskudan, značenje reči je ograničeno samo na konkretne pojmove. Usvajanje značenja reči se takođe sporije razvija. Teško usvajaju reči koje izražavaju apstraktne pojmove. Retko upotrebljavaju zamenice, predloge, priloge, pomoćne glagole. Ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena(prošlo, sadašnje, buduće). Nedostaje im veliki broj…

Pročitajte više

Deca

Razvojna disfazija

Photo by Marjorie Bertrand on Unsplash

Disfazija je specifični jezički poremećaj ( u daljem tekstu SJP) koji se ispoljava u vidu nemogućnosti razvoja govora i jezika gde: dete ne govori ili su u govoru prisutne izrazite nepravilnosti (ekspresivni tip) i nemogućnosti razumevanja jezika gde: dete ne razume govor i nije u mogućnosti da ga produkuje (receptivni tip) . Disfazično dete zaostaje samo u razvoju govora i jezika u odnosu na decu tipičnih sposobnosti. Preduslovi za dijagnozu SJP su: odsustvo neurološkog oštećenja, očuvan sluh , normalne intelektulane sposobnosti (neverbalni količnik…

Pročitajte više

Adolescenti Istaknuto

Kompulzivno prejedanje

http://www.lehighcenter.com/trials/eating-disorders/binge-eating/

Poremećaj kompulzivnog prejedanja (engl. binge eating) je poremećaj ishrane koji je prepoznatljiv kao kompulzivno konzumiranje abnormalnih količina hrane, uglavnom jako brzo, sa utiskom osobe da je nesposobna da se zaustavi i gde gubi kontrolu nad hranom. Osobe koje imaju ovaj problem nastavljaju da jedu čak i kada su site, a prejedanje može početi i kada osoba nije gladna. Epizoda prejedanja može trajati nekoliko sati pa čak i više puta u toku dana,  i obično se dešava da osobe jedu sve…

Pročitajte više

Deca

Šta je hiperkinetički poremećaj?

https://unsplash.com/photos/Z4v9cSEP8qo

Hiperkinetički poremećaj je razvojni poremećaj psihomotorike sa simptomima koji ukazuju na oštećenje pažnje, motornu hiperaktivnost i impulsivnost. Simptomi su takvi da su jasno neprimereni razvojnom uzrastu deteta i u potpunosti su nefleksibilni. Simptomi su istrajni i dovode do značajnih teškoća u različitim oblastima svakodnevnog funkcionisanja ( školski uspeh, socijalne interakcije, posao itd.). Poremećaj počinje rano u detinjstvu, oko treće, četvrte godine, i otkriva se najčešće pri polasku deteta u školu, može se produžiti tokom adolescencije i odraslog životnog doba (…

Pročitajte više

Deca Istaknuto

Separaciona anksioznost

Photo by Danielle MacInnes on Unsplash

Separaciona anksioznost je česta emocija kod dece. Osnovna karakteristika separacione anksioznosti je izražen strah od odvajanja od roditelja ili drugih osoba kojima je dete privrženo. Ukoliko ova vrsta anksioznosti ometa dečije svakodnevno funkcionisanje govorimo o poremećaju separacione anksioznosti. Kada je poremećaj separacione anksioznosti u pitanju njega karakteriše izrežena anksioznost pri svakom pokušaju odvajanja deteta od roditelja ili drugih bliskih osoba. Kada dete ima izraženu separacionu anksioznost ono pokazuje nerealnu zabrinutost za bezbednost voljene osobe koja je praćena strahom deteta da…

Pročitajte više

Deca Istaknuto

Agresija kod dece

https://unsplash.com/photos/ASKeuOZqhYU

Agresivno ponašanje moze biti oblik „nespretnog uspostavljanja kontakta“, može da predstavlja apel kako bi se na taj način dobilo više pažnje; takođe, iza agresivnog  ponašanja može stajati jednostavna provokacija. Agresija deteta može biti izraz bespomoćnosti deteta ili služiti brutalnom sprovođenju vlastitih interesa. U nekim slučajevima agresivnim ponašanjem deca žele dobiti identitet i razviti svest o sebi. Koliko god da su uzroci agresije u pojedinačnim slučajevima raznoliki, toliko su posledice jednoznačne: Agresivno ponašanje kod dece dugoročno dovodi do ograničavanja u ponasanju…

Pročitajte više

Deca

Šta je autizam?

frank-mckenna-118431

Autizam je pervazivni razvojni poremećaj koji se karakteriše postojanjem abnormalnog i/ili izmenjenog razvoja govora koji se ispoljava pre uzrasta od treće godine, karakteriše se karakterističnim oblikom patološkog funkcionisanja u oblasti socijalnih interakcija, komunikacije, i postojanjem stereotipnih obrazaca ponašanja. Da bi se uspostavila dijagnoza autizma potrebno je ispuniti dijganostičke kriterijume za autizam a to su: Oštećenje socijalnih interakcija koje se manifestuju u najmanje dve od navedenih oblasti. Ovo obuhvata poremećaj neverbalne komunikacije kao što su kontakt očima, izraz lica, položaj tela,…

Pročitajte više