Sve objave za ključnu reč:

razvoj govora kod dece

Deca

Kako teče razvoj glasova kod dece?

Photo by Ben White on Unsplash

Razvoj izgovora glasova kod svakog deteta je individualan i postupan . Neka deca vrlo lagano i pravilno izgovaraju sve glasove dok druga imaju teškoće tokom njihovog savladavanja. Usvajanje izgovora glasova odvija se po određenom razvojnom redosledu. Neki glasovi usvajaju se pre ostalih. Fonološka sposobnost omogućava razlikovanje glasova prema određenim akustičkim osobinama. Glasovi koji su motorički i akustički jednostavniji za izgovor se pre usvajaju. Tako bi dete od tri godine pravilno trbalo da izgovara sve vokale kao i glasove M, P,…

Pročitajte više

Roditelji

Šta svi roditelji dece sa razvojnom disfazijom treba da znaju?

Photo by Myles Tan on Unsplash

Deca koja imaju dijagnozu razvojne disfazije imaju uredan razvoj kao i deca tipičnog razvoja, osim razvoja produkcije i razumevanja govora i jezika kao što je već poznato. Gledaju i obraćaju pažnju na  aktivnosti tokom tretmana, odreaguju ako ih zagolicam, smehom ili pak ljutnjom, pokazuju mi igračku koja ih zanima ili mi pokazuju šta su nacrtali mada češće nažvrljali. Kako ne bismo decu gledali samo kroz teškoće koje imaju evo i njihovih dobrih strana. Dete dobro čuje, uredno se odaziva na…

Pročitajte više

Deca Roditelji

Kada roditelj može da posumnja da dete ima razvojnu disfaziju?

patrick-fore-402574-unsplash

Na uzrastu pre prve godine uočavaju se kašnjenja u fazi brbljanja i spontanog glasanja. Odložena je  pojava prve reči i formiranje rečenica. Usvajanje novih reči i formiranje rečnika je otežano, pa je detetov rečnik veoma oskudan, značenje reči je ograničeno samo na konkretne pojmove. Usvajanje značenja reči se takođe sporije razvija. Teško usvajaju reči koje izražavaju apstraktne pojmove. Retko upotrebljavaju zamenice, predloge, priloge, pomoćne glagole. Ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena(prošlo, sadašnje, buduće). Nedostaje im veliki broj…

Pročitajte više

Deca

Razvojna disfazija

Photo by Marjorie Bertrand on Unsplash

Disfazija je specifični jezički poremećaj ( u daljem tekstu SJP) koji se ispoljava u vidu nemogućnosti razvoja govora i jezika gde: dete ne govori ili su u govoru prisutne izrazite nepravilnosti (ekspresivni tip) i nemogućnosti razumevanja jezika gde: dete ne razume govor i nije u mogućnosti da ga produkuje (receptivni tip) . Disfazično dete zaostaje samo u razvoju govora i jezika u odnosu na decu tipičnih sposobnosti. Preduslovi za dijagnozu SJP su: odsustvo neurološkog oštećenja, očuvan sluh , normalne intelektulane sposobnosti (neverbalni količnik…

Pročitajte više

Deca

Norme urednog razvoja govora u sedmoj godini

Joseph Gonzalez

Da bi dete krenulo u školu sa urednim razvojem govora potrebno je da ispunjava sledeće uslove: Aktivno koristi između 3000 i 4000 reči u svom rečniku Vrši analizu i sintezu reči koje se sastoje od većeg broja glasova( zna da reč lopta ima 5 glasova, a reč kišobran 8 glasova, zna koje je prvo a koje poslednje slovo u rečima) Zna da podeli reč na slogove i prebroji reči u rečenici Koristi  složene rečenice Sastavlja priče na zadatu temu, i…

Pročitajte više

Deca

Norme urednog razvoja govora u četvrtoj godini

Ashton Bingham

U ovom periodu života podrazumeva se da dete već govori. U nastavku pogledajte koje su norme urednog razvoja govora četvorogodišnjaka: Govori punim rečenicama Govor je razumljiv Daje tačan odgovor na pitanja “Šta radiš kada si: “Gladan?” “Pospan?”, “Žedan ?” Odgovara na jednostavna pitanja “Ko”, “Šta”, “Gde” i “Zašto”? Priča o nečemu što mu se nedavno dogodilo, pravilnim redosledom Govori vam o aktivnostima iz vrtića i druženjima s prijateljima Rečnik u ovom periodu sаdrži od 1200 do 1500 reči. Potrebno je…

Pročitajte više

Deca

Norme urednog razvoja govora deteta u trećoj godini

Photo by Jose Ibarra on Unsplash

U trećoj godini života deca postaju pričljivija, njihov rečnih je znatno veći i često ponavaljaju ista pitanja. U nastavku pogledajte koje su norme urednog razvoja govora trogodišnjaka:  Razume razliku u značenju “idi-stani”, veliko-malo”, “gore-dole” Izvršava 3 naloga Razume pitanja: Šta leti, skače, pliva? Postаvljа pitаnje: Ko, Štа?… Za većinu stvari oko sebe  ima reč, imenuje jednostavne radnje Razume 3 predloga( na, u, pored) Detetova najbliža okolina ga razume većinu vremena  Imenuje predmet koji želi  Može dа broji do tri Sebe…

Pročitajte više

Deca

Norme urednog razvoja govora od rodjenja do prve godine

https://unsplash.com/photos/Ls4OHDnVdjM

Govor se uči od rodjenja, od prvog plača, prvog osmeha i prvog gukanja. U produžetku teksta pročitajte norme urednog razvoja govora za dete do prve godine života. 0-3 meseca Spontano glasanje bebe odražava njeno trenutno fiziološko ili emocionalno stanje Plače različito za različite potrebe Zaćuti ili se smeje kad joj se obraćate  Guče Reaguje na značenje različitih tonova glasa, na primer, na ljutite, umirujuće i vesele glasove. 3-6 meseci Ovaj period karakteriše početak brbljanja: pa, ba, da, ta, apa… Reaguje…

Pročitajte više

Deca Roditelji

Razvoj govora i jezika

https://unsplash.com/photos/1hBm6dmUrH0

Veoma je važno razlikovati razvoj komunikacije od usvajanja jezika i razvoja govora jer ih često u svakodnevnici smatramo sinonimima. Komunikacija je temelj i potpora usvajanju jezika i razvoju govora, nužna je za intelektualni razvoj, učenje i socijalizaciju, a govor je samo jedno od sredstava koje koristimo za komunikaciju. Jezik predstavlja složen sistem objektivnih znakova koji se koriste za interpersonalnu komunikaciju, a govor konkretnu realizaciju tog sistema. Razvoj govora i jezika je dugotrajan proces .Jezik i govor su međuslovljeni i međuzavisni procesi, razvijaju se i uče paralelno,…

Pročitajte više