Roditelji

Uređenje igraonice i materijali za sprovođenje Son Rise programa

Uređenje sobe, igraonice, za dete ne mora biti skupo i nije bitno da izgleda potpuno isto kao sobe koje se koriste u Son-Rise Programu Američkog centra za lečenje autizma. Važno je da stvorite najsigurniju i od distrakcija (onoga što može da odvlači pažnju) slobodnu sobu za svoje dete. Što se poda tiče bitno je izabrati pod koji ne odvlači pažnju detetu( da nema šare).

Rad sa detetom u igraonici(sobi) omogućava vam da eliminišete distrakcije kao što su braća i sestre, televizija, glasna muzika i druge distrakcije koje postoje u ostatku kuće. Igraonica detetu predstavlja sigurno mesto za učenje, gde ne morate stalno govoriti «Ne!». Preporučuje se da u igraonici ne bude cd plejera, kompjutera, knjiga ili igračaka koje proizvode zvukove, televizije, jer je težište rada na interakciji s ljudima, a ne mašinama!

Evo nekoliko specifičnosti dizajna igraonice:

DIMENZIJE: Ne treba da bude prevelika. Svaki roditelj je pravi u skladu sa mogućnostima prostora u kom živi. Uglavnom se roditelji, usled nedostatka prostora, odlučuju da to bude dečija soba.

POLICE: Drvene police visoko (oko 135 cm) iznad poda (dovoljno visoko da dete ne može da ih dohvati). Hrana i igračke drže se na policama tako da  vaše dete može od vas da tražinešto što želi, umesto da ih može samo dohvatiti bez korišćenja nekog drugog. Na taj način motivišete svoje dete da počne da uči reči za stvari koje želi s police. Dete dolazi do vas da bi tražilo stvari umesto da sve dobija,tj uzima, bez pomoći. Na taj način dete će početi da shvata da ste vi korisna karika u njegovoj igri. Ova situacija povećava šanse da ostvarite kontakt očima s vašim detetom jer ste vi posrednik između vašeg deteta i igračaka.

POSMATRAČKI PROZOR: U vrata ili zid ugrađeno je obostrano ogledalo tako da možeteposmatrati igraonicu i dete a da vas ono ne vidi. Možete ga ugraditi u jeftina vrata. Veličinu ogledala planirajte tako da barem dvoje ljudi može lako gledati kroz ogledalo istovremeno. Na taj način vaše se dete može fokusirati na ono što se događa unutar igraonice, a ne na ono što se događa spolja!

*Ovu stavku možete zanemariti,  bez nje može da se radi. Navela sam je zato što je prisutna u originalnom opisu uređenja igraonice.

PROZORI: Prozori su pokriveni grubim pleksiglasom da bi se eliminisale distrakcijespolja kao što su ptice, vozila, kiša itd. Prozore možete pokriti bilo kojom vrstom jeftine plastike koja zamagljuje pogled prema spolja, ali još uvek dopušta svetlosti da uđe. Pleksiglas koji pokriva prozore s unutrašnje strane takođe ih štiti od udara lopti, štapova tokom igre. Može da se zalepi i folija u visini pogleda deteta. To svakako ne znači da je detetu zabranjeno da gleda kroz prozor, jer folije nećete lepiti na sve prozore u kući. Dete može da gleda kroz prozor u dnevnoj sobi, ako to voli.

POD: Uglavnom se koristi ona vrsta poda kakav se koristi zaborilačke veštine. Podloga mora da bude pogodna za igru, da se lako čisti , da je udobna za kolena i da nije šarena.

OSVETLJENJE: Kad razmišljate o vrsti osvetljenja u igraonici, najbolje je koristiti sijalicu punog spektra bez treperenja. Izbegava se fluorescentna sijalica, jer one daju svetlost koja na velikoj frekvenciji vibrira i ne odgovara normalnom ritmu oka. U centru su primetili da je kontakt očima slabiji na fluorescentnom svetlu nego na svetlu koje daje sijalica sa žarnom niti.

MIKROFON: Može da se uzme bebi alarm i na taj način možete da čujete sve glasove koje dete proizvodi, ako trenutno niste u sobi.

OSTALI PREDMETI U IGRAONICI: Pilates lopta, tobogan sa stepenicama, stol za hranjenje i crtanje, stolica, greda za ravnotežu, trambolinu za skakanje i drugi predmeti koji detetu omogućavaju da koristi svoje telo. Nije neophodno imati sve ove predmete u vašoj igraonici.

NAPOMENA: Važno je da vaša soba ne bude pretrpana predmetima koji će odvlačiti pažnju vašeg deteta.

LIČNI STAV: Ovo je najvažniji deo plana vaše igraonice. Važno da vi uživate uigraonici jer želite da pokažete svom detetu da je to divno mesto. Vaše će dete slediti vaše vođstvo, dakle vaš je pristup od životne važnosti!

Igraonica će biti mesto za vaše dete gde se stvari mogu najlakše predviđati, kontrolisati i stimulisati.

MATERIJALI ZA SOCIJALNI RAZVOJ

 Roditelji se najčešće pitaju: Koje će vrste igračaka najbolje pomoći detetu za interakciju? Koliko igračaka treba imati? Koje su igračke sigurne za dete? Gde mogu da se nađu korisne igračke? Tokom 20-njeg rada tvorci Son-Rise programa pronašli su mnoge igračke koje ne podstiču decu na interakciju i koje praktično smanjuju mogućnost interakcije. Isto tako uzimani su uzorci raznih igračaka i testirani tokom igre sa mnogo različite dece. Izdvojeni su određeni kriterijumi koji bi trebalo da budu zadovoljeni kako bi se neka igračka okarakterisala kao najučinkovitija za korišćenje u igraonici i koja će ujedno olakšati interakciju na mnogo različitih načina.

Igračke treba da su:

Izdržljive: da mogu da budu u stanju da izdrže bacanje, žvakanje, savijanje.

Da ne odvlače pažnju: da nemaju neonske boje, napadne šare, blještava svetla, da ne proizvode zvukove, da ne sadrže puno sitnih delova.

Da podstiču kreativnost: da pomažu deci da postanu fleksibilna, da misle kreativno i da se uključe u maštovitu igru.

Da podstiču interakciju: Većina igračaka na tržištu namenjena je da zabavi dete dok roditelji obavljaju svakodnevne obaveze. Ovde se želi postići suprotni efekat! Npr: dete se može samo igrati sa lutkom, ali će mu verovatno biti zabavnije da vi animirate lutku. Lutka ustvari predstavlja šansu da postanete deo zanimanja vašeg deteta i tako podstaknete interakciju.

Ukoliko dete ima neke posebne igračke u kojima uživa ili ih koristi u svojim “izmima”odnosno”stereotipnim radnjama”predlaže se da se i te igračke nađu u igraonici. Npr. ukoliko dete voli da slaže autiće , a ima ih oko 20, smanjite broj na 5. Isto tako ukoliko dete voli da se samo igra sa nekom igračkom nabavite još jednu istu, da mu se možete pridružiti koristeći istu igračku.

Ako se pitate koliko igračaka treba da ima u igraonici, cilj je da se nabave različite igračke i pri tom obratiti pažnju da ih dete može lako videti na policama. Police obično imaju tri pregrade, pri tom na jednoj polici nema igračaka. Ona služi za odlaganje odeće za preobuku i užinu.

Navedeni popis igračaka treba da služi kao smernica koja će vam pomoći da odaberete odgovarajuće igračke za vaše dete.

Materijal za maskiranje:

Naočari raznih oblika(šmešne sa nosem…), lažni nosevi, velike uši…pažnja deteta se tako usmerava na vaše lice.

Boja za lice: netoksične koje se lako skidaju

Šeširi: razni šeširi sa rogovima, šešir dvorske lude, čarobnjački šešir…

Ogrtač za čarobnjake

Odela za maskiranje u razna zanimanja

Muzički instrumenti: usna harmonika, bubnjevi za udaranje ritma, za sedenje, penjanje…štapići za bubanj, ritam sekcija.

Sport-razvoj grube motorike i razvoj senzorike

Pilates lopta- za skakanje, opuštanje, bacanje…

Set od tri lopte- dovoljno male da ih deca mogu uhvatiti svojim ručicama i dovoljno mekane da ne mogu da razbiju prozor

Kuglanje- čunjevi i lopta služe za vežbanje koordinacije oko-ruka…

Duvanje balona pomoću sapunice

Igračke za žvakanje koje podstiču razvoj oralne motorike i senzornu stimulaciju.

Rekviziti za maštovitu igru:

Blokovi kocke – Velike, jake kocke za gradnju biločega što vam padne na pamet.

Telefoniraj prijatelju – Duga, izdržljiva, fleksibilna cev  sa«slušalicama» za telefonske pozive, usisavanje, gašenje požara itd. Slušalica može da se skine.

Džambo slova i brojevi – Velika, obojena, slova i brojevi

Školski autobus  – Školski autobus s pokretnim, izdržljivim plastičnim putnicima.

Lutke od materijala za šaku – Lutke krave i psa imaju velika usta, upravljate njima svojom rukom, štoznači da se mogu koristiti za podizanje i bacanje predmeta, stiskanje, golicanje i ljubljenje svog deteta i mnoge druge kreativne načine da svoje dete zainteresujete za sebe. Mogu da se naprave od čarapa. Pogledajte ovde 

Lutke koje se stavljaju na prste –  Garnitura  lutaka  koje  predstavljaju razne uloge doktora, sestru, zubara, farmera itd. za maštovitu igru

Porodica –od 5 figurica, s mačkom i psom, koja se može postaviti u raznepoložaje.

Set za čajanku – Plastična garnitura svetlih boja za maštovitu zabavu.

Hitna vozila – Vozilo hitne pomoći i vatrogasno vozilo u koja se možete popeti i koristiti ihza spašavanje ljudi, životinja, plišanih igračaka…

Garnitura otisaka šaka i stopala – Plavi i žuti gumeni otisci stopala i šake koje možete koristiti zapravljenje tragova, plesnih koraka, igara na ploči velikih dimenzija itd. Možete ih izrezati od tvrđeđ papira u boji koji im ada se kupi u svakoj knjižari.

slika 1-2

Mikrofoni – Stvara odjek vašeg glasa. Zabavno za najavljivanje, pričanje priča itd.

Kaobajagi novac – Set novčanica i kovanica za glumu po ulogama, za učenje životnih veština imatematike.

Azbuka “Baci i igraj” – Podna prostirka svetlih boja sa slovima ismešnim ilustracijama. Ovo se može koristiti na mnogo različitih načina za stimuliranje interaktivnih igara dok dete učite azbuku.

“Opipaj i nađi” – Lociranje i biranje različitih krupnih drvenih oblika iz platnene kese. Zadatak je da dete pronađe u kesi zadati predmet sa slike. Opipavanjem oblika prepoznaje predmet, izvlači ga i stavlja na ploču na kojoj je nacrtan isti predmet. Razvija veštine vizuelnog i taktilnog razlikovanja.

Reference:

Autism Treatment Center of America

Tekst priredila: Sanela Raičević, dipl.defektolog logoped

 

 

 

 

Slični postovi