Browsing Tag

autizam kod dece

Autizam Istaknuto

Priča o dečaku Aleksu, detetu koje je ostavilo autizam iza sebe

Aleks je star 10 godina, iako se čini da je sasvim običan dečak, ima nešto neobično u vezi sa njim: jednom je imao autizam, a sada ga nema. Bilo je momenata kada Aleksovi roditelji nisu znali da li će on ikada govoriti punim rečenicama, a kamoli da se šali sa nepoznatim ljudima. Sumnjali su da bi njegov autizam mogao da spreči takvu budućnost. Aleksovi roditelji su počeli da brinu o njegovom stanju pre nego što je napunio godinu dana. Nije…

Continue Reading

Autizam Istaknuto

Problemi sa spavanjem kod autizma

Deca i odrasli sa poremećajem iz spektra autizma imaju problema da se spavanjem više nego deca i odrasli tipičnog razvoja. Problem je taj što to ne predstavlja izolovan problem već utiče na to da se pogoršavaju određene karakteristike njihovog stanja, kao što je ponavljanje ponašanja (repeticije), što opet može dodatno otežati spavanje. S obzirom na ovu ometajuću petlju povratnih informacija, problemi sa spavanjem su među najhitnijim problemima za porodice koje se bore sa autizmom. Međutim,  do sada, ovo je jedan…

Continue Reading

Autizam

Da li je ponavljajuće (repetitivno) ponašanje kod dece sa autizmom povezano sa problemima spavanja i senzornim problemima?

Problemi sa spavanjem koji se ispoljavaju u ranom detinjstvu predviđaju ponavljajuće ponašanje kasnije u detinjstvu. Takođe deca na ranom uzrastu koja preterano ili nedovoljno reaguju na senzorne impulse kasnije imaju više repetitivnog, ponavljajućeg ponašanja. Nalazi iz dve nezavisne studije sugerišu da rane razlike u ponašanju mogu predstavljati osnov za ograničeno i ponavljajuće ponašanje, što je ključna karakteristika autizma koja je takođe povezana sa drugim uslovima razvoja mozga. Deca sa autizmom imaju dvostruko veće šanse da imaju problem sa spavanjem nego…

Continue Reading

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto

Strategije ponašanja osoba sa poremećajem iz spektra autizma

,,Kad bi samo znao koliko je tvoje ponašanje izazovno za mene… nositi parfem, a ne reći šta misliš. ’’— Ven Loson Ponašanje je sve što radimo – označava kako ćemo se poneti u nekoj situaciji. Uvek postoji razlog zašto se ponašamo onako kako se ponašamo. Uzećemo piće jer smo žedni, smejemo se jer želimo da budemo prijateljski raspoloženi, plačemo jer smo tužni. Često je ponašanje odgovor na našu okolinu ili na one oko nas. Možda vidimo nekoga ko je tužan…

Continue Reading

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto Roditelji

Aktivnosti za svakodnevni život kod osoba sa poremećajem iz autističnog spektra

Deci kojoj je dijagnostikovan poremećaj iz spektra autizma (PSA), obavljanje svakodnevnih zadataka, aktivnosti kao i dnevnih rutina pada teže nego drugima. Jedan od načina kojim možete sebi i detetu da olakšate obavljanje svakodnevnih aktivnosti jeste da ih podelite na korake. Ovakvim pristupom ćete ga naučiti da bolje upravlja dnevnim zadacim i aktivnostima uspostavljajući kontrolu nad njima. Šta spada u svakodnevne životne aktivnosti? Aktivnosti svakodnevnog života su rutine koje ljudi preduzimaju na redovnoj ili dnevnoj bazi i često uzimaju zdravo za…

Continue Reading

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto Roditelji

Strategije komunikacije sa osobama koje imaju poremećaj iz autističnog spektra

Možete pročitati prethondi tekst koji više govori o tome kako komuniciraju ljudi sa poremećajem iz spektra autizma na ovom linku Strategije Postoji mnogo alata koji mogu pomoći autističnim osobama da razviju svoje jezičke i komunikacione veštine. Logopedi i patolozi su  vodeći  stručnjaci u proceni individualnog razumevanja i upotrebe jezika i mogu pružiti informacije o nivou razvoja jezičkih veština. Oni takođe pružaju podršku u planiranju intervencije i savetovanu po pitanju upotrebe strategija koje se najbolje mogu koristiti za podršku razvoju komunikacionih…

Continue Reading

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto

Kako komuniciraju ljudi sa poremećajem iz spektra autizma?

Način na koji autistične osobe komuniciraju je neobičan, baš kao i iskustvo autizma samo po sebi. Komunikacija je razmena informacija koja podrazumeva iskazivanje misli, potreba, želja i osećaja. Komunikacija se takođe može ostvariti u pisanom obliku i uključuje čitanje i pisanje. Jedna od glavnih karakteristika autizma jesu trajne poteškoće sa društvenom komunikacijom i društvenom interakcijom. Kod mnoge deca iz autističnog spektra postoje razlike u razvoju govora i jezika u odnosu na decu koja ne pripadaju ovoj grupi. Kod nekih, govor…

Continue Reading

Autizam Deca Istaknuto

Kako razlikovati razvojnu disfaziju od autizma?

Deca sa razvojnom disfazijom obično imaju:   Normalane socijalne interakcije. Razumeju namere i emocije drugih osoba. To se ogleda u zadovoljstvu prilikom stvaranja novih društvenih kontakata kako sa odraslima tako i sa decom. Zagrljaji i poljupci im stvaraju pozitivne emocije. Normalno reaguju na osmehe. Pokazuju zadovoljstvo kada dobiju novu igračku. Imaju kontakt očima. Mogu da se ne odazivaju na dozivanje po imenu.  Učestvuju u “kaobajagi” igri.  Igra im je funkcionalna I kreativna. Vole da se igraju raznim igračkama I sa…

Continue Reading

Autizam Roditelji

Uređenje igraonice i materijali za sprovođenje Son Rise programa

Uređenje sobe, igraonice, za dete ne mora biti skupo i nije bitno da izgleda potpuno isto kao sobe koje se koriste u Son-Rise Programu Američkog centra za lečenje autizma. Važno je da stvorite najsigurniju i od distrakcija (onoga što može da odvlači pažnju) slobodnu sobu za svoje dete. Što se poda tiče bitno je izabrati pod koji ne odvlači pažnju detetu( da nema šare). Rad sa detetom u igraonici(sobi) omogućava vam da eliminišete distrakcije kao što su braća i sestre,…

Continue Reading

Autizam Deca

Dijagnoza, prognoza i udruženost autizma sa drugim poremećajima

Dijagnoza se najčešće postavlja kada su teškoće u razvoju govora upadljive i kada se razviju stereotipna ponašanja. Rane pokazatelje autizma roditelji mogu da prepoznaju tokom prve dve godine života, a intenzivniji simptomi se ispoljavaju u drugoj godini kada dolazi do izolacije i pojave atipičnog ponašanja. Za period druge godine zabeleženi su sledeći indikatori: slab razvoj govora ili regresija govora, loše socijalne interakcije, pojava rutina i rituala, izlivi besa i plakanje, agresivno ponašanje, stereotipni pokreti i interesovanja, nedostatak imitacije, hiperaktivnost, slabije…

Continue Reading