Browsing Tag

sta je autizam

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto Roditelji

Aktivnosti za svakodnevni život kod osoba sa poremećajem iz autističnog spektra

Deci kojoj je dijagnostikovan poremećaj iz spektra autizma (PSA), obavljanje svakodnevnih zadataka, aktivnosti kao i dnevnih rutina pada teže nego drugima. Jedan od načina kojim možete sebi i detetu da olakšate obavljanje svakodnevnih aktivnosti jeste da ih podelite na korake. Ovakvim pristupom ćete ga naučiti da bolje upravlja dnevnim zadacim i aktivnostima uspostavljajući kontrolu nad njima. Šta spada u svakodnevne životne aktivnosti? Aktivnosti svakodnevnog života su rutine koje ljudi preduzimaju na redovnoj ili dnevnoj bazi i često uzimaju zdravo za…

Continue Reading

Adolescenti Autizam Deca Istaknuto

Kako komuniciraju ljudi sa poremećajem iz spektra autizma?

Način na koji autistične osobe komuniciraju je neobičan, baš kao i iskustvo autizma samo po sebi. Komunikacija je razmena informacija koja podrazumeva iskazivanje misli, potreba, želja i osećaja. Komunikacija se takođe može ostvariti u pisanom obliku i uključuje čitanje i pisanje. Jedna od glavnih karakteristika autizma jesu trajne poteškoće sa društvenom komunikacijom i društvenom interakcijom. Kod mnoge deca iz autističnog spektra postoje razlike u razvoju govora i jezika u odnosu na decu koja ne pripadaju ovoj grupi. Kod nekih, govor…

Continue Reading

Roditelji

Uloga roditelja u tretmanu dece sa razvojno-govornim jezičkim poremećajima

Tretman dece sa razvojnim govorno-jezičkim poremećajima predstavlja dugotrajan proces koji podrazumeva uključenost roditelja deteta. Savremena koncepcija tretmana ne uključuje više stavove po kojima su roditelji dece samo pasivni izvršioci delova tretamana koji podrazumeva dovođenje dece na tretman i sprovođenje vežbi. Savremen pristup podrazumeva sagledavanja ne samo deteta koje je na tretmanu već i porodice, povezivanje simptoma sa onim što je u okruženju, shvatanje da održavanju nekih simptoma mogu doprinosti članovi porodice svojim ponašanjem. Uloga roditelja, zapravo počinje pre započinjanja tretmana,…

Continue Reading

Deca

Šta je eholalija?

Eholalija je neželjeno ponavljanje istih reči i fraza koje je neko drugi rekao. Deo je normalnog razvoja jezika, ima svoj početak i kraj, kao i sve faze u razvoju dece. Tokom razvoja deca je koriste jer još uvek nisu razvila sve aspekte jezika, baza maternjeg jezika im se nije učvrstila, te nisu sigurna u upotrebu nekih reči. Karakteristična je za period između prve i druge godine. Npr. ako pitate dete „ Da li želiš čokoladu?“ može da ponovi „ adu…

Continue Reading

Roditelji

Šta svi roditelji dece sa razvojnom disfazijom treba da znaju?

Deca koja imaju dijagnozu razvojne disfazije imaju uredan razvoj kao i deca tipičnog razvoja, osim razvoja produkcije i razumevanja govora i jezika kao što je već poznato. Gledaju i obraćaju pažnju na  aktivnosti tokom tretmana, odreaguju ako ih zagolicam, smehom ili pak ljutnjom, pokazuju mi igračku koja ih zanima ili mi pokazuju šta su nacrtali mada češće nažvrljali. Kako ne bismo decu gledali samo kroz teškoće koje imaju evo i njihovih dobrih strana. Dete dobro čuje, uredno se odaziva na…

Continue Reading

Autizam Deca

Dijagnoza, prognoza i udruženost autizma sa drugim poremećajima

Dijagnoza se najčešće postavlja kada su teškoće u razvoju govora upadljive i kada se razviju stereotipna ponašanja. Rane pokazatelje autizma roditelji mogu da prepoznaju tokom prve dve godine života, a intenzivniji simptomi se ispoljavaju u drugoj godini kada dolazi do izolacije i pojave atipičnog ponašanja. Za period druge godine zabeleženi su sledeći indikatori: slab razvoj govora ili regresija govora, loše socijalne interakcije, pojava rutina i rituala, izlivi besa i plakanje, agresivno ponašanje, stereotipni pokreti i interesovanja, nedostatak imitacije, hiperaktivnost, slabije…

Continue Reading

Autizam Deca

Kada autizam može da se dijagnostikuje (praksa i stvarnost)

Da bi se postavila dijagnoza autizma bitno je da postoji trijada oštećenja (problemi socijalizacije; komunikacije i imaginacije; stereotipnog ponašanja i interesovanja). Dijagnoza takođe zahteva mnoga ponašanja koja na ranom uzrastu nisu još uvek razvijena, već se javljaju kasnije u razvoju, na primer, stereotipna ponašanja. Klasifikacioni sistemi ne identifikuju ponašanja koja bi bila odgovarajuća za različite uzraste. Razvoj autistične simptomatologije se menja sa uzrastom i simptomi u ranom detinjstvu nisu isti kao kasnije manifestacije poremećaja. Tako da neka ponašanja prestaju da…

Continue Reading

Deca

Šta je autizam?

Autizam je pervazivni razvojni poremećaj koji se karakteriše postojanjem abnormalnog i/ili izmenjenog razvoja govora koji se ispoljava pre uzrasta od treće godine, karakteriše se karakterističnim oblikom patološkog funkcionisanja u oblasti socijalnih interakcija, komunikacije, i postojanjem stereotipnih obrazaca ponašanja. Da bi se uspostavila dijagnoza autizma potrebno je ispuniti dijganostičke kriterijume za autizam a to su: Oštećenje socijalnih interakcija koje se manifestuju u najmanje dve od navedenih oblasti. Ovo obuhvata poremećaj neverbalne komunikacije kao što su kontakt očima, izraz lica, položaj tela,…

Continue Reading