Adolescenti Deca Istaknuto Roditelji

Razvojne karakteristike deteta po uzrastu

Radi lakšeg praćenja detetovog razvoja, slede tipične razvojne karakteristike  na uzrastima koje svaki roditelj može da prepozna kod svog deteta i isprati ih. Da bi znali da li je potrebno dovesti dete psihologu, pročitajte ovaj tekst ovde.

 Rano detinjstvo (4-5 god):

  • poteškoće u razlikovanju fantazije od realnosti,
  • egocentrizam,
  • nemogućnost da posmatraju jednu situaciju iz više uglova,
  • pogrešno interpretiranje ponašanja drugih i neadekvatno reagovanje,
  • nesposobnost da reše problem na logičan način,
  • visoko samopoštovanje.

Tipični problemi: iracionalni strahovi (usisivač, avion), poteškoće učestvovanja u kolektivnoj igri, poteškoće u kontroli impulsa, poteškoće u razumevanju smrti i razvoda

 

   Srednje detinjstvo (6-10 god):

  • potreba da se osećaju prihvaćenim,
  • manjak alternativnih rešenja,
  • tendencija da pogrešno interpretiraju relanost i donose pogrešne zaključke,
  • prihvataju stvari lično,
  • od 8. godine mogu da razmišljaju logično ali ne i abstraktno,
  • povećavanje unutrašnjeg lokusa kontrole,
  • razvija se empatija i sposobnost da iskazuju emocije,
  • razvijaju se sposobnosti da razreše interpersonalni konflikt,
  • postepeno uče da mogu da odlože zadovoljstvo.

Tipični problemi: socijalna anksioznost u vezi vršnjaka, anksioznost u vezi školskog postignuća, imaju manje samopouzdanja i više su kritični prema sebi, porede se sa vršnjacima.

 

Rana adolescencija (11-14 god):

  • pojava “imaginarne publike” i verovanje da svi gledaju u njega\nju dovodi do porasta anksioznosti,
  • pojava “lične bajke” i verovanje da se loše stvari dogadjaju samo drugima (povećavaju se oštre reči),
  • konflikt izmedju želje da budu nezavisni i podrške koja im treba od roditelja (tenzija roditelj-dete),
  • snažna potreba da budu prihvaćeni u grupi vršnjaka,
  • pomak sa konkretnog na formalni tip mišljenja, sposobnost apstraktnog rezonovanja u pogledu školskog postignuća ali ne i na planu emocija.

 Tipični problemi:

-usled fizičkih, hormonskih i kognitivnih promena česti periodi intenzivnih i promenljivih osećanja,

-preterano osetljivi na ponašanja ukućana, prijatelja, nastavnika,

-bes je povezan sa željom za nezavisnošću i povećanim konfliktima na relaciji roditelj-dete (bes,    buntovništvo),

-pojačana anksioznost i depresivnost povezana sa  percepcijom sebe kao neadekvatnog u porednjenju sa drugima,

-bes na roditelje maskira osećanja neadekvatnosti i depresivnosti,

-povećavanje krivice i sramote povezane sa narastanjem seksualnosti,

-povećano nisko samopoštovanje u suočavanju sa frustracijama,

-povećana mogućnost od korišćenja zabranjenih supstanci,

 

Srednja adolescencija (15-18 god):

  • razvoj formalnih operacija u mišljenju i novih kognitivnih sposobnosti,
  • veća emocionalna stabilnost u odnosu na fizičke promene i veća kognitivna zrelost,
  • veće interesovanje za nadolazeću nezavisnost i pojačana interesovanja za različite stvari.

Tipični problemi:

-anksioznost povezana sa većim brojem godina, uključujući tenziju od budućih edukacija i suočavanje sa potencijalnim zanimanjem, kao i sa većom intimnošću u interpersonalnim relacijama, -razvija se bes u želji za nezavisnošću od roditelja,

-povećana usamljenost kao posledica promene relacija izmedju vršnjaka i  sopstvenih interesa,

-velika anksioznost u odnosu na potencijalne sastanke sa suprotnim polom i seksualnim eksperimentisanjem,

-potencijalni gubitak samopoštovanja u situaciji odlučivanja da li da nastave školovanje ili da se zaposle,

-usled manjka iskustva pravljenje loših bihejvioralnih izbora

Izvor:

Priređeno iz edukativnih materijala sa predavanja REiCBT kod dece i adolescenata odražnog aprila 2018. , Beogradu, u prostorijama REBT pridruženi trening centar Instituta Albert Elis, edukator – dr psih.nauka Olja Dukić.

Centar pruža i usluge online savetovanja putem Skype za decu i roditelje iz unutrašnjosti i inostranstva

 

Slični postovi