Disfunkcija senzorne integracije može se pojaviti kao samostalna teškoća ili može biti simptom u sklopu različitih sindroma ili bolesti. Može se manifestovati u slučajevima nedovoljne zrelosti CNS-a usled prevremenog rođenja, kod dece sa smetnjama u motornom razvoju, cerebralne paralize, ADHD-a, dece sa smetnjama u razvoju govora i jezika, smetnjama u učenju, dece sa oštećenjem sluha i intelektualnim teškoćama…
U tretman senzorne integracije uključuju se deca sa disfunkcijom i teškoćama senzorne integracije, samoregulacije, poremećaja mišićnog tonusa, smetnjama u finoj i gruboj motorici, poremećajem motornog planiranja, slabom organizacijom ponašanja, poremećajem percepcije, poremećajem ritma budnosti i otežanog igranja.
Tretman senzorne integracije poboljšava kvalitet adaptivnog ponašanja deteta (sposobnost da se prilagođava) i omogućava mu adekvatne reakcije na zahteve okoline.
Gde se odvija tretman senzorne integracije i koja se oprema koristi?
Odvija se u prostoriji koja mora imati opremu koja stimuliše čula:
- Ljuljaške
- Strunjače i jastuci
- Velike lopte, taktilne lopte
- Oprema za penjanje i spuštanje( penjalica, tobogan)
- Vibracijske igračke
Cilj tretmana senzorne integracije:
- Razvijanje i poboljšavanje adaptivnog ponašanja i reakcija na zahteve okoline
- Povećanje samopouzdanja i samopoštovanja
- Poboljšanje kognitivnih i govorno jezičkih sposobnosti i školskih veština
- Razvijanje ličnih i socijalnih sposobnosti
Preporuke senzomotornih aktivnosti za decu predškolskog uzrasta
Taktilna stimulacija
Kod dece koja ima teškoće sa taktilnim senzornim unosom mogu se sprovoditi neke od sledećih vežbi:
- Ukoliko je dete preosetljivo na dodir lakše će da podnese čvrst nego blag dodir
- Decu treba zamotavati u prostirke i čvrsto pritiskati detetove ruke, noge i leđa jastucima
- Valjati veliku loptu preko detetovih ruku, nogu i leđa
- Dati detetu da se igra pirinčem, raznim zrnevljem, peskom, parčem stiropora
( materijal se sipa u posude i deca guraju ruke u njega)
- Igra traženje skrivenog blaga: napuni se posuda određenim materijalom npr. pirinčem i zakopaju se male igračke, da bi dete tražilo predmete zatvorenim očima
- Igre sa vodom
- Bojenje i crtanje prstima umočenim u boju
- Crtanje u peni za brijanje na ogledalu, u palenti koja se nalazi na npr.poslužavniku
- Igra suvim i mokrim peskom da bi dete dobilo različite senzorne unose
- Rad u bašti(kopanje rupa, presađivanje…)
- Rad u kuhinji( priprema testa za picu, rendanje sira, razvijanje testa za kolače…)
Vestibularna stimulacija
- Ljuljaške razne vrste(standardna, od gume, mreža za ljuljanje, ljuljanje na konopcu)
- Dete možemo vrteti na ljuljašci i pustiti da se odvrti, ljuljati ga napred nazad i pratiti reakcije na ljuljanje i zaustavljanje( da li dete uspostavlja kontakt očima, da li se smeje ili ljuti, da li mu se vrti, i da li želi još). Ako dete ne želi da se ljulja ne treba ga primoravati!
- Vežbe na gredi
- Provlačenje kroz tunel i lavirint
- Podne mape za igru sa autićima
- Penjanje i spuštanje sa penjalice
- Kotrljanje na ravnom ili brežuljku
- Preskakanje i provlačenje ispod poligona sa čunjevima
- Vožnje trotineta
Proprioceptivna stimulacija
- Skakanje na trambolini, sa stolice na jastuke na podu
- Guranje predmeta i autića po podu
- Ljuljanje na pilates lopti u ležećem položaju, dete može i da se odguruje nogama o pod
- Ljuljanje na ljuljašci i odgurivanje nogama o zid
- Imitiranje hoda životinja(skakanje kao žaba, hod četvoronoške), marširanje, koje dete može hod na rukama po ravnoj podlozi
- Prenošenje predmeta do cilja pri čemu je bitno označiti početak i kraj započete aktivnosti
- Preskakanje užeta ili šipki
- Vožnja tricikla/bicikla
- Šutiranje ili bacanje lopte
- Potezanje konopca
Olfaktivna stimulacija (miris i ukus)
- Igre mirisanja( npr. dete zažmuri ili mu stavimo povez preko očiju i dete treba da prepozna miris čokolade, sapuna, voća, povrća…
- Igre pogađanja( npr. detetu možemo staviti nešto, a da ono ne vidi, u usta i pitati ga šta je to)
Vizuelna stimulacija
- Ukoliko su deca preosetljiva na vizuelne stimuluse prilikom šetnje po lepom vremenu možete detetu staviti šeširić i sunčane naočari
- Usmeravanje pažnje na svetlosne draži ili snopove svetlosti u boji
- Posmatranje drugih ljudi i samog sebe u ogledalu
- Posmatranje i prepoznavanje na fotografijama
- Gledanje kroz tkaninu ili čašu punu vode
- Umetanje predmeta u okvire i pronalaženje istih predmeta
- Duvanje kroz slamku i praćenje gde su npr. odleteli papirići ili gde je otišla lagana loptica
Auditivna stimulacija
- Skretati detetu pažnju na zvukove iz okoline( npr. šuštanje lišća, udaranje talasa o stene, oglašavanje životinja) i dete treba da pogodi koji je to zvuk
- Igre sa instrumentima
- Puštanje muzike
- Jačinu zvukova treba prilagoditi detetu( stišati ili pojačati)
Recenzija:
Carolyn O. Cantu Early Childhood Sensory Integration. Exceptional Parent Magazine, April 2002.
Tekst priredila: Sanela Raičević, dipl.defektolog logoped